AktualnościWiedza

Model RESOLVE – wykorzystanie w sesji coacha

Model RESOLVE

Siedmiostopniowy model RESOLVE można wykorzystać w dowolnych procesach pla­nowania, w nauczaniu oraz w coachingu.

Model ten oparty jest na akronimie od angielskich słów:

1. Resourceful state – zasobny stan umysłu osoby wspierającej zmianę

Osoba wspierająca zmianę powinna siebie wprowadzić w zasobny stan, czyli taki, który odczuwa jako stan pewności, w którym ma mnóstwo energii, po to aby komuś dać uwagę i wesprzeć ją. Bolstad podaje, że jeśli osoby wspie­ rające same źle funkcjonują w swoim życiu, to oddziałują na swoich klien­ tów, pogarszając ich stan (Bolstad, s. 145, za: Carkuff i Berenson, 1977). Porównali oni większość psychoterapeutów do zawodowych ratowników WOPR z dużym doświadczeniem w wiosłowaniu, rzucaniu koła ratunko­ wego i wykonywaniu sztucznego oddychania, jednak bez umiejętności pływania. „Oni nie są w stanie uratować nikogo, ponieważ kiedy sami znajdą się w podobnej sytuacji, nie będą mogli uratować sami siebie”.

2. Establish rapport – zbuduj dobry kontakt.

Osoba wspierająca zmianę, coach, powinna:

  • oddychać w tym samym rytmie
  • dopasować swój głos
  • używać słuchania odzwierciedlającego w celu uzna­nia i sprecyzowania sytuacji osoby w potrzebie
  • stosować empatyczną parafrazę. Ponowne przedstawienie sensu wypowiedzi. To z kolei pomaga osobie chcącej dokonać zmiany sprecyzować jej problem i przejść przez etap „roz­ważania”.

3. Specify the result – sprecyzuj cel danej osoby.

To etap, w którym coach wspiera klienta w sprecyzowaniu celu wg modelu SPECIFY. Pomaga się sprecyzować cel klientowi na tyle, aby mógł później sprawdzić, czy problem został rozwiązany, a cel osiągnięty. W procesie zmiany jest etap „zaangażowania się”. To, jak wiele mówi się na pierwszej sesji o roz­ wiązaniach i rezultatach, jest ściśle powiązane z prawdopodobieństwem, że dana osoba będzie kontynuować proces zmian (Bolstad, za: Miller i in., 1996, s. 259). Skuteczne wspieranie jest procesem skupionym na rozwiązaniu.

4. Open client’s model of the world – otwórz model świata klienta.

Na tym etapie jako osoba wspierająca coach pomaga klientowi zrozumieć, jak można urzeczywistnić zmianę. Ważne jest na tym etapie, aby pomóc klientom przeramować myślenie ze skupienia na problemie w skupienie na rozwiązaniu. Pomocne pytania:

  • Co powinieneś zmienić w swoim myśleniu?
  • Jak ma wyjść z sytuacji, w której czujesz, że coś przytrafiło, do punktu, kiedy czujesz, że to ty masz na nią wpływ i za nią odpowiadasz?

Klienci, którzy wierzą, że są odpowiedzialni za swoje reakcje, o wiele lepiej wypadają w licznych badaniach dotyczących różnych modeli terapii (Miller i in., 1996, s. 147). Badania wykazują, że po­ czucie posiadania kontroli nad elementami swego życia nie jest stałą cechą, którą niektórzy posiadają. Rozumieją, że zależy to również od interakcji z osobą wspiera­jącą – coachem.

5. Lead to the result – prowadź do pożądanego wyniku.

Należy wybrać na tym etapie, którego procesu zmian użyje klient, aby w ten sposób osiągnął cel. Uczenie się i praktykowanie nowych umiejętności w prawdziwym życiu jest również silnym procesem zmian. Klient ustala sobie metody i działania prowadzące go do osiągnięcia celu.

6. Verify the change – zweryfikuj zmianę

Po zakończeniu procesu należy sprawdzić, czy klient odczuwa i przeżywa sytuację inaczej. Można poprosić klienta, aby powiedział, w jakim stopniu zbliżył się do swojego celu – rozwiązania na skali (od 1 do 10). Coach może pochwalić klienta i świętować razem z nim jego sukces – zmianę. Spostrzeganie pozytywnej zmiany i umiejętność celebrowania zmiany to również proces zmiany.

7. End the process – zakończ proces

Należy sprawdzić, czy wprowadzone zmiany pasują do intencji klienta. Można zachęcić do wyobrażenia sobie możliwych przyszłych sytuacji, w których w przeszłości klient miał problem z zauważeniem, że problem jest rozwią­ zany. W NLP ta technika nazywa się rzutowaniem w przyszłość i oznacza odesłanie w prawdziwe życie. To proces zadbania o to, aby zmiany osobiste nie były „zakotwiczone” w relacji z coachem. To właśnie coach jest osobą wspierającą, tylko do rzeczywistych sytuacji w życiu, gdzie są potrzebne.

Źródło artykułu nt. Modelu RESOLVE: Aleksandra Szewczyk, Michał Kułakowski, „Podróż ku wewnętrznej motywacji w coachingu”, COACHING REVIEW 1/2016 (8) s. 105–131, ISSN: 2081-7029,

Powiązane artykuły

Sprawdź również
Close
Back to top button