AktualnościDefinicje coachinguWiedza

Coaching czy mentoring? Co dla mnie będzie najlepsze?

Zastanawiasz się nad coachingiem lub mentoringiem, ale brakuje Ci pewności, która opcja będzie lepsza? Klucz do wyboru leży w zrozumieniu, które z tych podejść lepiej wpisuje się w Twoje cele i oczekiwania. Pozwól sobie na świadomą decyzję o wyborze drogi, która będzie najlepiej odpowiadać Twoim celom i potrzebom.

Często dostaję pytania „Czy lepszy będzie dla mnie coaching czy mentoring:

  • w rozwijaniu siebie?
  • w budowaniu swojej roli lako lidera?
  • w zrobieniu czegoś wartościowego dla siebie i innych?”.

Odpowiadam: „To zależy; głównie od tego – jaki efekt chcesz osiągnąć”. Zdarza się że nawet specjaliści HR zamawiają coaching, myśląc o mentoringu. Postanowiłam więc o tym napisać. Objaśnię tutaj, która z dróg jest lepsza w jakich sytuacjach i przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb. 

Coaching czy mentoring – czym się kierować w wyborze?

Mentoring:

jest obszarem, w którym dzielimy się swoim doświadczeniem i wiedzą. Wiedza może być: życiowa, zawodowa, psychologiczna czy managerska. Mentor to osoba, która już tam była, na tzw. metaforycznym szczycie. Wie ona, jak się dostać na ten szczyt, jakie przeszkody mogą się pojawiać, jakie kompetencje przydadzą się w drodze. Mentor może podzielić się swoją radą, dać ekspertyzę, ale również zainspiruje Cię niestandardowym pytaniem, opowieścią czy metaforą. Mentorzy są na ogół starsi od swoich uczniów, ale to nie jest reguła. W przypadku mentoringu odwróconego jest inaczej. Wtedy młodszy wiekiem ekspert uczy starszego kolegę z mniejszym doświadczeniem w danym obszarze np. nowych technologii.

Mentoring korzysta również z wiedzy i narzędzi coachingu, o których piszę poniżej.

Coaching

Tutaj natomiast prowadzący słucha, odzwierciedla, zadaje pytania i stosuje całe spektrum technik coachingowych. W ich wyniku uczestnik sam odkrywa swoje zasoby i najlepsze rozwiązania. Dzieje się to bez podpowiedzi prowadzącego, a metody coachingu powodują, że coachee doświadcza wglądów. Odkrywa coś, czego wcześniej nie widział i nie był świadomy. Praca coachingowa jest głębsza, a odpowiedzialni coachowe potrzebują znać psychologiczne zasady prowadzenia tego procesu. 

Coach pomaga też pozbyć się ograniczeń i doświadczyć pełni swojego potencjału. Aby było to możliwe, coach musi przejść długotrwały trening. Szkolenie poszerza samoświadomość, uczy odpowiedniego kierowania procesem, stosowania mocnych pytań oraz różnorodnych technik. W Norman Benett uczymy ich ponad 20. Techniki te są dopasowane do różnych tematów sesji coachingowych. Inne stosujemy do pracy z relacjami, inne do rozwiązywania dylematów decyzyjnych, jeszcze inne do znajdowania motywacji wewnętrznej, zamiany krytyki w możliwości, odnajdywania szczęścia i równowagi itd. Aby to robić, coach potrzebuje wypracować nowe wzorce zachowania i poznać elementy psychologii. Takie przygotowanie jest niezbędne do prowadzenia skutecznego procesu z drugą osobą. Ja nazywam coaching „psychologią pomagania w pigułce” bez studiowania 5 lat 🙂

Coaching czy mentoring – przykłady

Wyobraź sobie osobę, która chce prowadzić świetne wystąpienia i prezentacje publiczne, ale wzdryga się przed nimi na samą myśl. W relacji z mentorem otrzyma wskazówki, wiedzę i know-how w obszarze metod prezentacji, doboru argumentów i radzenia sobie z tremą.  

Coaching natomiast będzie bardziej koncentrował się na pozbyciu się obaw w występowaniach publicznych oraz na rozwoju indywidualnych talentów. Coach da wsparcie w prowadzeniu prezentacji oraz pomoże znaleść najlepsze sposoby prezentacji w oparciu o wiedzę i doświadczenie samego uczestnika. 

Oczywiście mentor może również posługiwać się metodami coachingu, wtedy jest idealnie, ponieważ potrafi pracować transformacyjnie. Mentoring Transformacyjny to towarzyszenie klientowi w zmianie, korzystając z pełnego spektrum narzędzi rozwojowych. Profesor David Cluttebuck, jeden z twórców mentoringu europejskiego, twierdzi: „metor to coach plus doświadczenie”. Profesor uważa, że aby być mentorem, należy znać metody coachingu. Oczywiście nie jest to obowiązek, wielu mentorów nie jest coachami. Uczą wtedy swoich podopiecznych, głównie przekazując wiedzę, doświadczenie i inspirują do eksperymentowania. Pracują jako tzw. Mentorzy Kompetencyjni – przekazując wiedzę, poszerzając kompetencje mentee i koncentrując się głównie w obszarach rozwoju zawodowego i rozwoju kariery.  (Artykuł o różnicach pomiędzy Mentoringiem Kompetencyjnym a Transformacyjnym okaże się wkrótce)

Teraz znasz już główne różnice pomiędzy coachingiem i mentoringiem. I mam nadzieję, że wiesz, czego możesz oczekiwać od coacha a czego od mentora.

Podsumowanie

Więc jeśli chcesz wspierać innych w rozwoju, korzystając ze swojego doświadczenia zawodowego, wiedzy eksperckiej w wybranej dziedzinie – wybierz mentoring.  Jeśli chcesz pracować jeszcze głębiej inspirując innych i pomagając im w transformacji wewnętrznej i zawodowej – dodaj do tego coaching.  To połączenie uskrzydli nie tylko Twoich współpracowników i klientów, ale również Ciebie, ponieważ wspieranie innych daje olbrzymią satysfakcję.  Wiem z własnego doświadczenia :), a podróż coachingowo-mentoringowa to rozwój świadomości. Ucząc się nowych metod i stając się mentorem lub coachem, doświadczysz szerszej perspektywy. W tej podróży doznasz odkryć, które nieraz Cię zaskoczą, mimo że wydawało Ci się że wiesz już prawie wszystko 🙂

Jeśli chcesz przejść profesjonalny trening i zostać Mentorem lub Coachem: zapraszamy do Akademii Norman Benett. To pierwsza szkoła w Polsce z Akredytacją Międzynarodową EMCC (European Mentoring & Coachig Council). Przygotowujemy liderów, coachów i mentorów od 2008 roku. 

Link do zapisów znajdziesz poniżej:

Akademia Coachingu (z akredytacją EMCC) on-line lub stacjonarnie

Akademia Mentoringu (z akredytacją EMCC)

Kalina Grela-Łężak

Psycholog, Wykładowca, Coach, Partner Zarządzający w: Akademia Coachingu i Mentoringu Norman Benett

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button