AktualnościDefinicje coachinguWiedza

Odmiany coachingu

Odmiany coachingu

W literaturze oraz materiałach źródłowych odnaleźć można różne odmiany coachingu zaprezentowane poniżej:

  • Coaching indywidualny – stanowiący najpopularniejszą formę coachingu polegającą na samodzielnej współpracy coachee z coachem
  • Coaching grupowy (zespołowy, team coaching, group coaching) – koncentruje się na wspieraniu rozwoju zespołu, jak również poznoszeniu jego efektywności, zazwyczaj dotyczy sfery zawodowej
  • Coaching biznesowy – prowadzony w kontekście pracy zawodowej i firmy, w której obowiązki są wykonywane
  • Coaching menedżerski – czyli coaching skierowany do kadry zarządzającej
  • Corporate coaching – coaching biznesowy wspierający organizację
  • Coaching narzędziowy – koncentruje się na rozwijaniu konkretnej umiejętności
  • Leadership coaching – jego celem jest rozwój umiejętności przywódczych
  • Performance coaching – w centrum zainteresowania jest osiąganie wyznaczonych celów
  • Coaching zawodowy (coaching kariery, profesional coaching) – bazuje na pracy nad rozwojem zawodowym osoby coachowanej
  • Coaching ekspercki (coaching specjalistyczny) – koncentruje się na tematyce dotyczącej zawodu osoby coachowanej
  • Coaching życiowy (life coaching) – głównym obszarem zainteresowań jest rozwój osobisty klienta, kształtowanie jego postaw i osiąganie celów
  • Coaching osobisty (coaching personalny) – koncentruje się nad rozwoju osoby coachowanej23
  • Coaching koaktywny – założenie, iż klient jest zdolny do wyszukiwania odpowiedzi na zadawane pytania
  • Shadow coaching – polega na obserwacji pracy menedżera lub grupy menedżerów i ich wspólnej analizy
  • Unitive coaching – odmiana coachingu życiowego oparta na psychologii głębi Carla Gustava Junga, psychologii Gestalt, psychologii humanistycznej i filozofii egzystencjalnej
  • Coaching integralny (integral coaching) – coaching inspirowany teoriami amerykańskiego pisarza Kena Wilbera, propagatora tzw. psychologii integralnej, łączącej psychologię, filozofię i mistycyzm.
  • Somatic coaching – czyli coaching wspierany technikami relaksacyjnymi
  • Co-coaching – czyli coaching, w którym dwóch coachów pracuje ze sobą i wzajemnie się poddają się coachingowi
  • Vip coaching – czyli coaching skierowany do tzw. „wyższych sfer“
  • Coaching sprzedażowy – czyli coaching przeznaczony dla osób zajmujących się sprzedażą. Ma na celu rozwinięcie umiejętności sprzedażowych oraz osobowości handlowca
  • Diet coaching – stosowanie diety, zdrowego stylu życia połączonego z regularną poranną gimnastyką
  • Coaching prowokatywny – czyli coaching bazujący o prowokowanie zachowań osoby coachowanej.
  • Autocoaching – samodzielna regularna praca ze sobą, polegająca na automotywacji i zadawaniu sobie pytań, na które samodzielnie znajduje się odpowiedź
  • Zen coaching – sposób na zatrzymywanie się i życie w przestrzeni ;koncentruje się na oczekiwaniach klienta

Opublikowano w: Człowiek w organizacji. Teoria I praktyka, red. Wachowiak P., wydawnictwo: SGH, Warszawa 2012

Joanna ŻukowskaInstytut Międzynarodowego Zarządzania i marketingu Szkołą Główna Handlowa w Warszawie

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Sprawdź również
Close
Back to top button