Polskie Zetki, a rynek pracy i finanse – raport
Polskie Zetki
Raport „Polskie Zetki” jest efektem pracy studentów Uniwersytetu SWPS na kierunku School of Ideas: projektowanie innowacji i agencji They.pl. Co z niego wynika w kwestii finansów?
„Roszczeniowi, rozpuszczeni, leniwi” – to najczęstsze opinie, które krążą na temat tego, jak zachowują się Zetki na rynku pracy. Mowa jest o pokoleniu 1995-2009. „Warto jednak podkreślić, że takie oceny formułują najczęściej Boomerzy czy Milenialsi, czyli generacje, które hołdowały swoistemu kultowi pracy. Należące do nich osoby uważały posiadanie zatrudnienia za kluczowe w życiu – i to nawet niezależnie od wysokości zarobków. Z tego może wynikać ich niezrozumienie dla priorytetów Zetek. One na pierwszym miejscu stawiają własny rozwój, samodoskonalenie, inne istotne wartości życiowe, nie zaś pracę” – czytamy w raporcie.
Polskie Zetki w świecie nowych technologii
Zetki wiedzą, jak umiejętnie korzystać z nowych technologii. Również w świecie finansów chętniej używają aplikacji mobilnych czy płatności NFC (telefonem) w miejsce bardziej tradycyjnych metod. Przedstawiciele tej generacji nie mają jeszcze zobowiązań w postaci kredytu, nie robią też lokat, za to stawiają sobie określone cele. Zwykle są one związane z marzeniami i pasjami, na które są gotowi odkładać pieniądze.
Ponieważ pokolenie Z wychowało się już w erze internetu, dlatego spora jego część szuka pracy, którą będzie mogła wykonywać właśnie z jego pomocą i zdalnie. Jest to powodem, dla którego Zetki często spotykają się z zarzutami o brak ambicji itp. „Uważam, że takie słowa wypowiadane są przez osoby, które wciąż nie rozumieją, że świat się rozwija, idzie do przodu. Z każdym rokiem mamy coraz więcej możliwości i nowych zawodów, które dla naszych rodziców są często niezrozumiałe”, mówi Karolina Nowicka, która należy do grona ekspertów biorących udział w badaniu. Prowadzi także na Instagramie kanał @pani_od_oszczedzania.
Bardziej racjonalni
Z kolei Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku z Zespołu Badań Marketingowych, Crédit Agricole dodaje:
„W świetle danych z badania absolutnie nie określiłabym przedstawicieli generacji Z jako mniej ambitnych, zwłaszcza jeśli mówimy o zagadnieniach związanych z pracą i finansami. To pokolenie bardziej racjonalne niż pokolenie Y. Kwestie finansowe, to, jak będą wyglądać ich zarobki w przyszłości, są dla nich ważne, nie wstydzą się też rozmawiać o pieniądzach.
Z drugiej strony aktualna rzeczywistość i inflacja wymuszają na nich szukanie pewnych rozwiązań – takich jak chociażby korzystanie ze wsparcia rodziny. Pamiętajmy również o tym, że niektórzy przedstawiciele pokolenia Z to nadal osoby niepełnoletnie. Duża część z nich kontynuuje edukację, co uniemożliwia pracę w pełnym wymiarze”.
5 kluczowych wniosków
58% przedstawicieli generacji Z czerpie swoje przychody z pracy, a 72% dostaje pieniądze od swojej rodziny.
77 % respondentów wskazuje rozrywkę jako najczęstszy cel swoich wydatków.
57% osób z tego pokolenia uważa, że oszczędzanie jest ważne i odkłada środki na tzw. poduszkę finansową. Natomiast 26% odkłada na wybrany cel długoterminowy (ponad 6 miesięcy), tyle samo na wybrany cel krótkoterminowy (poniżej 6 miesięcy).
7% inwestuje w inny sposób.
3% wskazuje jako jeden z trzech głównych obszarów wydatków inwestowanie na giełdzie, 2% – inwestycje w kryptowaluty, a kolejne niecałe 2% – już dziś myśli o emeryturze i odkłada na ten cel pieniądze.
6% Zetek myśli pesymistycznie o swojej przyszłości finansowej i ocenia, że ich sytuacja w tym obszarze nie będzie lepsza.
40 % osób z tego pokolenia uważa, że zarobki powyżej 7500 zł na rękę pozwalają na spokojne życie. Natomiast dla 15% tak kwota wynosi 10 000 zł na rękę.
28% respondentów jest w sytuacji, w której wszystkie środki, jakie posiadają, muszą wydać na swoje utrzymanie.
„Analiza generacji Z ma kluczowe znaczenie dla różnych dziedzin, takich jak biznes, marketing czy edukacja. Zrozumienie ich preferencji, wartości i potrzeb jest niezbędne do dostosowania się do zmieniającego się społeczeństwa i świata, który nas otacza. Podejście do wydatków, wpływ technologii czy zaangażowanie w zdrowie pokażą nam, w którą stronę powinniśmy się kierować, tworząc świat na nowo”, mówi Mirella Murawska z Uniwersytetu SWPS.
O raporcie
2554 – tyle osób reprezentujących generację Z w Polsce wzięło udział w raporcie
18-20 – to najliczniejsza grupa wiekowa wśród Zetek, które odpowiedziały na pytania
43% – taki odsetek osób z tego pokolenia, biorących udział w ankiecie, uczy się i nie pracuje
93% – tyle ankietowanych Zetek zaczęło korzystać z mediów społecznościowych przed 13. rokiem życia
37% osób biorących udział w ankiecie to mężczyźni, 58% kobiety oraz 5% osób określających siebie jako osoby niebinarne