Aktualności

Użyj narzędzia SWOT i rozwijaj swój biznes coachingowy

Narzędzie SWOT

Prowadzenie biznesu coachingowego wymaga strategicznego myślenia. Do pracy własnej w tym obszarze można wykorzystać narzędzie SWOT.

Przy planowaniu rozwoju osobistego i zawodowego, w tym także rozwoju własnego biznesu coachingowego, oceny projektów i analizy sytuacji rynkowej ponocny jest SWOT (zwany także analizą SWOT). Skrót ten pochodzi od angielskich słów:

  • Strengths – mocne strony
  • Weaknesses – słabe strony
  • Opportunities – szanse
  • Threats – zagrożenia.

Narzędzie SWOT – zastosowanie

Prostota i elastyczność sprawiły tego narzędzia sprawiły, że znalazło ono zastosowanie w różnych dziedzinach. Dzięki SWOT możemy spojrzeć na sytuację z szerszej perspektywy, zidentyfikować kluczowe czynniki wpływające na konkretne działania. Możemy także wypracować strategię dostosowaną do konkretnej sytuacji lub wspierającą osiąganie celu. Narzędzie to jest także pomocne w rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron, jak również szans i zagrożeń. SWOT można zastosować zarówno na poziomie jednostki, jak i grupy. Co więcej, coachowie mogą wykorzystać je do pracy własnej, np. planując dotarcie do większej grupy klientów, znalezienie swojej niszy czy wytyczając nowy kierunek działania.

Narzędzie SWOT – krok po kroku

Strengths: Poznaj swoje mocne strony

Odpowiedz na pytania:

  • Co Cię wyróżnia?
  • Jakie masz unikalne doświadczenie?
  • Jaka jest twoja sieć kontaktów? Jak możesz ją rozbudować? (Może potrafisz tworzyć angażujące treści w mediach społecznościowych, jak również zaczniesz chodzić na spotkania networkingowe?)
  • Co w twoich dotychczasowych działaniach sprawdzało się najlepiej?
  • Jak maksymalnie możesz wykorzystać swoje atuty? Jak możesz je szerzej zaprezentować, by przyciągnąć nowych klientów?

Weaknesses: Nie bój się przyznać do słabości

Każdy biznes ma swoje ograniczenia. To może to być słaba strategia marketingowa, niewystarczająca automatyzacja działań czy zbyt ogólna oferta. Zidentyfikowanie tych aspektów pozwoli ci skupić się na ich poprawie. Odpowiedz na pytania:

  • Jak możesz poprawić strategię marketingową?
  • Z kim możesz nawiązać współpracę?
  • Jak rozszerzysz, jak również poprawisz swoją ofertę?
  • Co jeszcze warto zrobić? Jakie nowe działania możesz wprowadzić?

Opportunities: Dostrzeż szanse, zanim zrobi to konkurencja

Możliwości są, trzeba je tylko dostrzec, stworzyć swoją unikatową strategię i jednocześnie podjąć działania. Odpowiedz na pytania:

  • Co nowego dzieje się w branży?
  • Jakie widzisz w tym dla siebie szanse?
  • Co niestandardowego możesz zrobić, żeby się wyróżnić na tle innych coachów?

Threats: Zagrożenia? Bądź o krok do przodu

Konkurencja rośnie, rynek bywa niestabilny, a wymagania klientów się zmieniają. Kluczowe jest przewidywanie tych zmian i dostosowywanie się do nich. Jeśli zbyt wielu coachów oferuje podobne usługi, znajdź swoją niszę. Odpowiedz na pytania:

  • Jakie widzisz zagrożenia?
  • Czego obawiasz się najbardziej?
  • W jaki jeszcze sposób możesz temu zapobiec?
  • Jak może wyglądać twój plan B?
  • Co jeszcze możesz zrobić?

Podsumowanie

Na podstawie tych odpowiedzi możesz wypracować plan i podjąć konkretne działania. Dzięki temu narzędziu masz możliwość analizy obecnej sytuacji zawodowej, jak również zaplanowania dalszego rozwoju. Jednocześnie możesz zidentyfikować potencjalne przeszkody. Masz także możliwość opracowania strategii oraz określenia priorytetów i wyboru najkorzystniejszych ścieżek działania.

Powiązane artykuły

Back to top button