AktualnościPsychologia - badania

Jak przedłużyć korzyści płynące z wypoczynku

Już po tygodniu od powrotu z urlopu „znikają” pozytywne efekty, które z niego płyną. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez prof. Jessicę de Bloom na Uniwersytecie w Groningen w Holandii. Zatem: Jak przedłużyć korzyści płynące z wypoczynku? Profesor zaleca sześć działań regenerujących, które możemy stosować przez cały rok. 

Korzystanie z urlopu może zwiększyć wydajność po powrocie do pracy, pobudza naszą kreatywność, odpręża, a tym samym redukuje stres. Dlatego ważne jest, aby w ciągu roku planować dłuższe i krótsze przerwy od pracy. Jednocześnie, żeby przedłużyć „efekt urlopu”, warto zastosować sześć regenerujących działań, które zaleca prof. Jessica de Bloom Razem. Noszą one nazwę DRAMMA.

Recepta na cały rok

Metoda DRAMMA to akronim od angielskich słów:

D jak distancing – czyli dystansowanie się od negatywnych lub stresujących myśli, zwane dystansem psychologicznym.

R jak relaxation – czyli relaks. Jest nim celowe nic nierobienie, sprawianie sobie przyjemności, rozpieszczanie się.

A jak autonomy – czyli autonomia. Pod tym pojęciem kryje się przejęcie większej kontroli nad swoim życiem i pracą. Innymi słowy jest to zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. To przede wszystkim dokonywanie własnych wyborów w tych obszarach.

M jak mastery – czyli mistrzostwo. Jest nim poczucie, że rozwijamy się poprzez zdobywanie nowych umiejętności. Inny przykład to odczuwanie korzyści płynących z regularnych ćwiczeń lub utrzymywania dobrej diety.

M jak meaning – czyli znaczenie. Najprościej można powiedzieć, że jest to bycie zaangażowanym w działania, które dają nam poczucie celu rozumianego szeroko. Są t np. działania na rzecz większej sprawy.

A jak affiliation – czyli przynależność. To poczucie, że jesteśmy połączeni z innymi ludźmi w pracy, a także poza nią.

Wnioski z badań do zastosowania w coachingu

Profesor Bloom zauważyła, że:

  • osoby, które uważają, że odpoczywają dłużej niż przeciętnie, również uzyskały ponadprzeciętne wyniki w zakresie dobrego samopoczucia;
  • brak odpoczynku i regeneracji może mieć negatywny wpływ na to, jak podejmujemy decyzje. Łatwiej wtedy o błędy;
  • wypoczynek wspomaga pamięć i proces uczenia się;
  • robienie krótkich, 10-minutowych przerw w ciągu dnia pracy ma ogromny pozytywny wpływ na funkcje poznawcze i ogólne samopoczucie.

Coachowie i mentorzy często pytają klientów o to, jak się regenerują i odpoczywają po pracy. Mniej powszechne jest inicjowanie dyskusji na temat utrzymania dobrego samopoczucia w ciągu dnia pracy. Warto więc korzystać z metody DRAMMA. Profesor Bloom proponuje też proste działania, takie jak zaplanowanie czterech lub pięciu krótkich przerw na regenerację w ciągu dnia. Mogą one znacząco zmienić samopoczucie. Mają to również wpływ na koncentrację, co z kolei przekłada się na efektywność.

ŹRÓDŁO: www.clutterbuck-cmi.com, [1] Drew, L (2023) Zrelaksuj się na maksa, New Scientist, 32-35, 2 września

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Sprawdź również
Close
Back to top button