AktualnościKsiążki

Narzędzie DISC D3 do budowania zaangażowanych zespołów

Narzędzie DISC D3

Od poziomu zaangażowania pracowników w dużej mierze zależy realizacja korporacyjnych celów. A to przekłada się bezpośrednio na finanse. Jak zatem podnieść morale zespołu i skutecznie wpłynąć na rozwój kompetencji poszczególnych pracowników? Odpowiedzią może być narzędzie DISC D3. Opisuje je książka „Zaangażowany zespół”.

Sprawnie działający zespół nie bierze się znikąd. Jego zaangażowanie nie pojawia się jak za dotknięciem magicznej różdżki, nie znika też bez przyczyny. Jest efektem pracy każdego członka z liderem na czele. Kluczowymi czynnikami są tutaj również:

  • wysoki poziom zaangażowania
  • przyjmowanie osobistej odpowiedzialności za cel indywidualny i zespołowy
  • niski poziom absencji czy nagłych odejść.

Wymienione tutaj czynniki są efektem umiejętnego wykorzystania wiedzy o różniących ludzi cechach osobowości. Z kolei wiedza ta jest nieodzowna w procesie rekrutacji i budowania zespołu. Chodzi przecież o to, żeby zatrudnić właściwą osobę. Kolejnym krokiem jest wprowadzenie jej do organizacji w taki sposób, by jak najszybciej podjęła efektywną współpracę z zespołem. A jeśli mówimy o samym zespole, istotne jest to, aby każdy z jego członków czuł się „na swoim miejscu”. W praktyce oznacza to, że każdy może działać zgodnie ze swoimi kompetencjami i predyspozycjami. Jest to niezbędny warunek do tego, aby wszyscy pracownicy chcieli dbać o wspólny zawodowy dom.

Narzędzie DISC D3 – do czego służy

Najkrocej mówiąc DISC D3 to narzędzie diagnostyczne do wielu procesów HR. Daje ono precyzyjną informację o:

  • pracowniku zespołu
  • jego mocnych stronach, talentach, predyspozycjach
  • jego słabszych punktach w kontekście danego stanowiska czy roli.

DISC 3D można wykorzystać również w przypadku osoby, która ubiega się o pracę w tej organizacji. Dzięki zastosowaniu tego narzędzia staje się jasne, czy dana osoba spełni oczekiwania organizacji albo przełożonego.

Korzystając z tego narzędzia, można również wpłynąć na zaangażowanie członków zespołu, a także odpowiednie pokierowanie rozwojem kariery każdego z nich. Płynące z tego korzyści są nie do przecenienia. Po pierwsze, łatwiej i skuteczniej jest realizować cele, co przekłada się na finanse organizacji. Po drugie, w zgranych zespołach, w których jego członkowie czują się na swoim miejscu. Jednocześnie wszyscy mają szanse się rozwijać, podnosić efektywność osobistą, zmniejsza się rotacja. I kolejna rzecz: rośnie konkurencyjność samej organizacji.

DISC D3 może służyć również rozwiązywania konfliktów, ponieważ dzięki niemu da się zdiagnozowac jego źródło.

Kompendium wiedzy o zaangażowaniu

Znakomitym przewodnikiem po modelu zachowań DISC D3, jest książka Anna Sarnacka-Smith i dr Bradley Smith, którą tutaj prezentujemy. Jej lektura pomoże zrozumieć, na czym polega istota różnic osobowości. Wyjaśnia również, w których obszarach funkcjonowania firmy nie opłaca się pomijać tego aspektu pracy z ludźmi. Poza tym dowiemy się:

  • co znaczy pracować w duchu DISC D3
  • kiedy korzystać z tego narzędzia, by stworzyć środowisko pracy, w którym nie trzeba walczyć o zaangażowanie. Zamiast tego należy wspierać obszary decydujące o wysokim zaangażowaniu każdego członka zespołu.

W szerszym ujęciu, książka ta stanowi kompendium wiedzy o zaangażowaniu. Jednocześnie daje odpowiedź na pytania, dlaczego w tym samym środowisku pracy jedni są mocno zaangażowani, a drudzy nie. Skąd się bierze nagły spadek lub wzrost zaangażowania? Podpowiada również, jakie kroki można podjąć, aby budować zespół i organizację z osobami, które będą zmierzać w tym samym kierunku, w którym idzie organizacja. Czytelnik znajdzie tutaj nie tylko opis samego narzędzia i informacje o jego użyteczności. Autorzy dzielą się swoim doświadczeniem, skupiają się na dzieleniu się dobrymi praktykami, a także podają przykłady z życia zespołów i firm.

Można powiedzieć, że ta książka to swoisty przepis na sukces, w którym ważnymi składnikami są:

  • wartości organizacji
  • sprawne procesy rekrutacyjne
  • szybkie wdrażanie nowo przyjętych osób do pracy
  • przywództwo
  • podnoszenie jakości współpracy
  • rozwój kompetencji.

O autorach

Anna Sarnacka-Smith  ̶ konsultant HR z wieloletnim doświadczeniem menedżerskim. Wspiera szefów w doborze pracowników i takim ułożeniu pracy, aby każdy miał możliwość wykorzystania swoich mocnych stron oraz w kształtowaniu postawy liderskiej. Wprowadziła do Polski badanie kompetencji DISC D3 i 360 Indicator. Jest autorką książek „Siła różnic w zespole”, „Everest lidera” oraz podcastu o tym samym tytule. Na co dzień mieszka w USA.

Dr Bradley Smith – ekspert w opracowywaniu i rozwijaniu behawioralnych narzędzi diagnozy kompetencji. Prezes firmy PeopleKeys®, która od wielu lat z sukcesem dostarcza na globalny rynek skuteczne narzędzia online oparte na modelu DISC i DISC D3. Są one pomocne w obszarze rekrutacji, rozwoju pracowników, podnoszeniu efektywności zespołów i ich liderów. Dr Bradley Smith jest także dyrektorem ds. rozwoju w amerykańskim The Institute for Motivational Living®, właściciel dwóch patentów w dziedzinie inżynierii i czterech w zakresie technologii wykorzystywanej w diagnozie zachowań i dopasowaniu do środowiska pracy. Tematem jego rozprawy doktorskiej był rozwój organizacji.

Wydawnictwo: MT Biznes, cena 54,90 zł

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Sprawdź również
Close
Back to top button