AktualnościPsychologia - badania

Polskie Zetki – raport cz.2

Polskie Zetki

Przedstawiamy kolejną część raportu, który został zrealizowany we współpracy z Uniwersytetem SWPS na temat pokolenia Z. Poznajmy polskie Zetki i ich spojrzenie na swoją przyszłość.

W raporcie wzięło udział 2500 osób reprezentujących pokolenie Z z całej Polski.

  • 18-20 – to najliczniejsza grupa wiekowa wśród Zetek, które odpowiedziały na pytania z raportu.
  • 43% – taki odsetek osób biorących udział w raporcie uczy się i nie pracuje.
  • 93% – tyle ankietowanych Zetek zaczęło korzystać z mediów społecznościowych przed 13. rokiem życia.

Jakie są Polskie Zetki  

5 głównych obserwacji z na temat pokolenia urodzonego pomiędzy 1995 a 2009 rokiem:

  • NIE CHCĄ GENERALIZACJI dobrze wiedzą, że bycie Zetką wcale ich nie definiuje.
  • DOCIEKLIWI – rozmawianie o bzdurach to nie z nimi – w jeden temat potrafią wejść tak głęboko, że czasem trudno zawrócić.
  • FAJNE… I CO DALEJ – badacze przejrzeli z Zetkami kampanie największych marek, kierowane do nich. Okazało się, że poza „fajnością” produktu młodzi potrzebują pragmatycznych informacji.
  • 2000 VS 2001 – uważają, że Zetki urodzone po 2001 roku zdecydowanie różnią się między sobą.
  • NIE PISZ W SOBOTĘ – Zetki cenią swój czas wolny, przekonałyśmy się o tym.

Przyszłość oczami młodego pokolenia

Zetki obawiają się przyszłości i uważają, że polityka ma na nią zdecydowany wpływ.

Jak pokolenia widzą generację, która następuje „po nich”? Niekiedy uznają jej przedstawicieli za lekkoduchów, innym razem widzą młodych jako tych, którzy niczego nie biorą na serio i wychodzą z założenia, że „jakoś to będzie”.

Milenialsom (pokolenie urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 1996, nazywane też pokoleniem Y) może się wydawać, że Zetki mają w sobie ten luz, którego im brakowało i wciąż brakuje. Tymczasem choć o luzie i dystansie można mówić, to jednak trudno dyskutować z tym, że jedynie 28% ankietowanych Zetek jest optymistycznie nastawionych do swojej przyszłości.

Najwięcej – bo ponad połowa przepytanych reprezentantów tego pokolenia – jest pełnych obaw o przyszłość i martwi się tym, co ich czeka. Co więcej, Zetki uważają jednocześnie, że to nie oni sami decydują przede wszystkim o swojej przyszłości, ale zależy ona od czynników, na które zupełnie nie mają wpływu.

89% ankietowanych uważa, że to polityka ma duży lub umiarkowany wpływ na ich przyszłość.

Małżeństwo i dzieci? Niekoniecznie. Samorozwój jest najważniejszy

Zetki nie są nastawione na posiadanie potomstwa.Jedynie nieco ponad 1⁄4 ankietowanych zadeklarowała, że nie wyobraża sobie przyszłości bez posiadania potomstwa, ale już 46% ankietowanych zdecydowanie wyobraża sobie życie bez dzieci.

49% Zetek nie stawia związku małżeńskiego wysoko na swojej liście „to do”.

Jedynie 26% ankietowanych jasno deklaruje, że nie wyobraża sobie życia bez zawarcia związku małżeńskiego. Ani małżeństwo, ani posiadanie potomstwa nie są zatem kluczowe
w planowaniu przyszłości przez polskie Zetki.

Takie wyniki wcale nie dziwą, biorąc pod uwagę ich życiowe priorytety. W TOP 3 znalazły się:

  • samorozwój
  • przyjaciele
  • zdrowie

Rodzina zajęła miejsce tuż poza podium. Listę priorytetów Zetek zamyka praca.

56% obawia się przyszłości.
Więcej chce wyjechać za granicę (39%), niż zostać w Polsce (28%).
J
eśli już chcą zostać w Polsce, to wolą zdecydowanie mieszkać w dużym mieście (38%) niż w małych miejscowościach czy poza miastem (18%).

AI – czyli Polskie Zetki o technologii

Większość ankietowanych Zetek – bo aż 8 na 10 – uważa, że technologia będzie miała zarówno negatywny, jak i pozytywny wpływ na nasze życie. Jednocześnie już blisko połowa ankietowanych zgadza się z tym, że będziemy mieć problem ze zdefiniowaniem tego, co jest prawdą, a co wyłącznie wytworem technologii.

Zetki są tak samo ciekawe rozwoju AI, jak i pełne obaw o to, do czego doprowadzi rozwój sztucznej inteligencji, ale tylko 2% jest zdania, że AI będzie rządzić światem. Polskie Zetki nie mają zero-jedynkowego myślenia o technologii, nie stanowi ona dla nich jednoznacznie zagrożenia. Zdaniem przedstawicieli tej generacji na ich życie bardziej wpływa polityka niż technologia „opanowująca” świat.

Komentarz eksperta:

„Nasz raport badawczy pozwala lepiej zrozumieć generację Z. Przedstawiamy jej spojrzenie na świat i ważne kwestie życiowe. Pokazujemy preferencje, opinie, zwyczaje oraz wpływ na społeczeństwo tej wyjątkowej grupy młodych ludzi. Dowiesz się, co uważają za ważne oraz co uważają za wyjątkowe. Niektóre mity zostaną obalone, inne jednak mogą zostać podtrzymane – a nawet będzie można zauważyć, że są bardziej realne, niż myśleliśmy”, Jakub Siarkiewicz, Uniwersytet SWPS.

.

Powiązane artykuły

Back to top button