Różnice pomiędzy celami klienta i sponsora. Błędy w coachingu
Cel w coachingu
Określenie celu jest bardzo ważne, ponieważ rozpoczyna cały proces zmian, które niesie ze sobą coaching. Badania pokazują, że ważne jest, kto wyznacza cel: czy klient, czy sponsor.
Cel, do którego nie jesteśmy zmuszani, ma największą szansę realizacji. Jeśli od początku nie chcemy go osiągnąć, bo nie jest „naszym” celem, można powiedzieć, że mecz jest przegrany, jeszcze zanim wyjdziemy na boisko. Kiedy cel nie jest „nasz”? Na przykład wtedy, kiedy jest obarczony zewnętrzną motywacją.
Cel w coachingu
Nie zawsze klient jest zgodny z tym, co zostało mu przedstawione w postaci celów przez sponsora (dział HR, przełożonego). Dlatego tak ważna jest trójstronna umowa, którą sporządzają wszystkie strony: coach, klient i sponsor. Bez niej proces coachingu będzie natrafiał na ciągłe przeszkody. To, co powinien zrobić sponsor, to wypracować cele wspólnie z pracownikiem. „Na szczęście często tak właśnie się dzieje” – mówi Robert Łężak, akredytowany mentor i coach EMCC z akredytacją EIA na poziomie Practitioner, członek EMCC Poland.
Zapraszamy do odsłuchania podcastu, w którym Robert Łężak dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dowiecie się z niego więcej na temat potencjalnych błędów i sposobów na ich uniknięcie.