Skuteczny marketing dla coachów
Które social media wybrać do promowania swoich usług? Jakie działania przynoszą efekty? Skuteczny marketing dla coachów to znaczy – jaki? Szukając odpowiedzi na te pytania, warto przyjrzeć się wynikom analizy rynku coachingowego RAUEN 2023.
Zapewne nie będzie zaskoczeniem informacja, że kluczowym narzędziem marketingowym są social media. One są wszechobecne. Potwierdzają to wyniki analizy rynku coachingowego RAUEN 2023, które zostały opublikowane w niemieckim Biuletynie Coachingowym.
Media społecznościowe mogą być wykorzystywane przy niewielkim wysiłku i kosztach i jednocześnie mogą potencjalnie dotrzeć do bardzo dużej liczby osób. Z ostatnich badań wynika, że aktywnie korzysta z nich:
- ponad 85% niemieckiego społeczeństwa
- w Szwajcarii jest to 83,1%
- w Austrii 82% (dane: Statista, 2023).
Analizując skuteczność działań marketingowych w social mediach, podzielono coachów na cztery grupy:
- coachów (kobiety) z pięcioletnim lub krótszym doświadczeniem trenerskim
- coachów (kobiety) z 15-letnim lub dłuższym doświadczeniem trenerskim
- coachów (mężczyźni) z pięcioletnim lub krótszym doświadczeniem trenerskim
- coachów (mężczyźni) z 15-letnim lud dłuższym doświadczeniem trenerskim.
Takie zróżnicowanie pozwala na wyciągnięcie bardziej precyzyjnych wniosków dotyczących efektywności marketingu dla coachów.
Sieci biznesowe LinkedIn i Xing
Na rynku niemieckim wśród portali biznesowych są najbardziej popularne te dwa. „XING to zorientowany na karierę portal społecznościowy z siedzibą w Hamburgu. Koncentruje się przede wszystkim na rynku niemieckojęzycznym i konkuruje z amerykańską platformą LinkedIn” – możemy przeczytać w Wikipedii. Wyniki analizy RAUEN 2023 pokazują bardzo wyraźnie, że aktywna obecność w obu sieciach daje bardzo dobre efekty. LinkedIn ma jednak sporą przewagę:
- mężczyźni z 5-letnim lub krótszym doświadczeniem coachingowym przypisują LinkedIn największe korzyści (55,00%)
- na drugim miejscu są kobiety, które mają 15-letnie lub dłuższe doświadczenie jako coachowie (48,86%)
- następnie są mężczyźni z ponad 15-letnim stażem coachingowym (48,23%)
- i kobiety, które są coachami krócej niż 5 lat (46,92%).
Podobnie proporcje rozkładają się na Xing. Ale różnica w stosunku do LinkedIn jest ogromna, bo wynosi prawie 40 punktów procentowych.
Zaletą obu biznesowych platform jest ich specyficzne ukierunkowanie. Tutaj coachowie mogą przyłączać się do nowych sieci i pielęgnować już istniejące kontakty.
Na Instagramie i Facebooku
Na Instagramie jeszcze bardziej widać różnicę pomiędzy grupami osób z większym i mniejszym doświadczeniem zawodowym, czyli pomiędzy starszymi i młodszymi grupami wiekowymi. Ta platforma, przyciąga młodsze pokolenia. Jest zatem gorzej oceniana przez doświadczonych (tj. starszych) coachów (kobiety: 2,61%; mężczyźni: 2,72%). Natomiast mężczyźni z pięcioletnim lub krótszym stażem coachingowym (7,56%) i kobiety z takim stażem coachingowym (13,34%) przypisywali Instagramowi znacznie większe korzyści. Dla tej drugiej grupy Instagram jest drugą najlepszą platformą wśród mediów społecznościowych, przynoszącą najwięcej korzyści marketingowych.
Według statystyk Facebook pozostaje najczęściej używaną platformą w Niemczech wśród wszystkich osób powyżej 30. roku życia. Im starsza grupa osób, tym większa przepaść w stosunku do Instagrama, Twittera, Pinteresta itp. W związku z tym jest to ważne narzędzie marketingowe, zwłaszcza dla mężczyzn z dużym doświadczeniem coachingowym (7,55%) oraz dla kobiet z mniejszym doświadczeniem coachingowym (7,46%). Jedynie wśród mężczyzn z mniejszym doświadczeniem Facebook jest mniej skuteczny spośród głównych platform mediów społecznościowych (LinkedIn, Xing, Instagram, YouTube), dając wyniki 4,53%.
W zasadzie Facebooka można używać w taki sam sposób jak LinkedIn i Xing. Ma on znacznie większe zasięgi, a co za tym idzie – oferta coachingowa dociera do większej grupy osób. Jednak – co warto tu podkreślić – szeroko rozumiany „ogół społeczeństwa” rzadko jest grupą docelową dla coachów. To samo dotyczy także Instagrama. Pod tym względem sieci biznesowe są bardziej efektywne.
Na YouTube, Twitterze/X i Pinterescie
YouTube jest również powszechnie używaną platformą. Zamieszczone na niej posty w formie filmów można wykorzystać na wiele sposobów. Klipy można zintegrować z własną stroną www albo wykorzystać jako treść postów na innych kanałach. Kolejną ogromną zaletą jest to, że potencjalni klienci oglądając przekaz na YT, mają poczucie, że nawiązują osobisty kontakt z występującą osobą. Jednak stworzenie nagrania wymaga więcej czasu niż np. napisanie posta. To może tłumaczyć mniejsze zainteresowanie tym kanałem:
- kobiety z 15-letnim lub większym doświadczeniem coachingowym uzyskują 2,07%
- kobiety z mniejszym doświadczeniem coachingowym uzyskują 2,10%
- mężczyźni z pięcioletnim lub krótszym stażem trenerskim oceniają YouTube na 5,96%
- mężczyźni z większym doświadczeniem trenerskim oceniają go na 4,62%.
Twitterowi/X i Pinterestowi wszyscy zaangażowani w analizę rynku coachingu na rok 2023 przypisują bardzo małą skuteczność. Jednocześnie uderzająca jest duża liczba trenerów, którzy twierdzą, że nie wykorzystują mediów społecznościowych do celów marketingowych. Są to szczególnie:
- kobiety z 15-letnim lub większym stażem coachingowym (25,14%)
- oraz mężczyźni z takim samym stażem coachingowym (18,62%).
Skuteczny marketing dla coachów – wnioski
Media społecznościowe mogą być bardzo potężnym medium reklamowym. Warto więc z nich korzystać. Szczególnie interesujące może być połączenie YouTube z innymi mediami społecznościowymi, ponieważ utworzone tutaj treści można podlinkowywać na innych platformach.
Warto także zapoznać się wynikami analizy rynku coachingowego RAUEN 2023 na temat skuteczności sesji twarzą w twarz versus online. Artykuł na ten temat znajduje się TUTAJ.