AktualnościEdukacjaMateriały video

Sztuka feedbacku – wywiad z Grzegorzem Radłowskim

Słowo „feedback” słyszymy praktycznie codziennie. Oznacza ono informację zwrotną. A właściwie jest sprzężeniem zwrotnym – mówi w wywiadzie Grzegorz Radłowski, autor książki „Sztuka feedbacku”.

Doktor Grzegorz Radłowski jest coachem biznesu, trenerem i mentorem. Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w biznesie. Prowadzi zajęcia w Szkole Głównej Handlowej na kierunku Strategiczne Zarządzanie Sprzedażą, a także na kierunku Psychologia biznesu dla menadżerów na Akademii Leona Koźmińskiego. Jednocześnie jako Manager ds. Doradztwa i Konsultingu w obszarze Strategii i Konsultingu realizuje projekty doradcze wraz z międzynarodowym zespołem w USA, Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej i wielu innych krajach. Jest także autorem licznych artykułów naukowych z zakresu strategii, sprzedaży i zarządzania oraz autorem pięciu książek, w tym „Mądrość mentoringu i inteligencja coachingu”, o której rozmawialiśmy w poprzednim wywiadzie. W tym poruszamy sprawy feedbacku i tego, jak korzystać z potencjału informacji zwrotnej.

Feedback jako zjawisko społeczne

W swojej książce dr Radłowski mówi o feedbacku jako pewnego rodzaju zjawisku społecznym. Feedback nie odnosi się tylko i wyłącznie do środowiska pracy, chociaż z tym jest najczęściej kojarzony. Przecież stale słyszymy w organizacjach, że „ktoś komuś udzielił feedbacku” albo „ktoś otrzymał feedback”.

„Pierwsze skojarzenie z feedbackiem, jakie mi przychodzi, to wspólne kształtowanie pożądanej rzeczywistości, szczególnie w obszarze zarządzania” – mówi w wywiadzie dr Radłowski. „Są nadawca i odbiorca komunikatu, a między nimi dochodzi do sprzężenia zwrotnego, czyli obie strony udzielają sobie nawzajem informacji zwrotnej”. Czym innym jest feedback w życiu prywatnym, np. kiedy pytamy sąsiada o zdanie w jakiejś sprawie. A czym innym jest on w obszarze pracy. „W tym drugim przypadku konwencja jest zupełnie inna, a nasze zależności służbowe mają znaczenie. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak one bardzo dużo zmieniają w percepcji tych samych zjawisk” – dodaje Grzegorz Radłowski.

Rola lidera

Menedżer ma zwykle większą wiedzę na temat działania organizacji. Patrząc, jak nowy pracownik się wdraża, udziela mu informacji zwrotnej. Na tym etapie menadżer powinien być badaczem potencjału pracownika. Powinien obserwować:

  • jak on sobie radzi
  • jak reaguje w różnych sytuacjach
  • jak przyswaja wiedzę itp.

„Dzięki temu menedżer może odpowiednio spersonalizować feedback, który powinien być bardziej dopasowany do osoby, niż nam czasem się intuicyjnie wydaje” – podkreśla Grzegorz Radłowski.

Feedback wymaga także różnicowania, w zależności np. od tego:

  • do kogo jest kierowany
    Inaczej powinien być sformułowany do kogoś, kto jest osadzony na rynku pracy. A inaczej do osoby z młodego pokolenia, która dopiero na ten rynek wchodzi;
  • czego dotyczy
    Treści pracy czy zachowań;
  • czy ma kogoś wzmocnić,
    czy zapobiec popełnieniu przez daną osobę kolejnego błędu.

Kluczowa jest normatywna informacja zwrotna. Służy ona temu, by w naszej codziennej pracy 80-90 % czasu było dla nas czasem wykorzystanym w konstruktywny sposób.

Sztuka feedbacku – ważna lektura

Książka autorstwa dr Grzegorza Radłowskiego „Sztuka feedbacku. Jak korzystać z potencjału informacji zwrotnej”, Wydawnictwo Naukowe PWN, wielopoziomowo i kompleksowo porusza temat informacji zwrotnej z perspektywy indywidualnej, zespołowej i firmowej. Tę książkę polecają m.in.: dr Lidia Czarkowska, dr Paweł Fortuna, prof. dr hab. Dariusz Jemielniak, dr hab. Mikołaj Pindelski, prof. SGH Jacek Rozenek, Jacek Santorski.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button